Jazz

Hva er jazz? Jazz er en dansestil som er utadvendt og energisk, som ønsker å ha en smittende effekt på publikum og ofte utføres til popmusikk med relativt høyt tempo. Jazzdansens teknikk er utviklet fra den klassiske balletten, men med sterk påvirkning av afrikansk dans. I dag er jazzdansen i stor utvikling og påvirkes av både urban dans (hip hop m.m.) og moderne dans. Stilen kan derfor variere fra musicalstil til nærmere hip hop, fra musikkvideostil til stiler som er helt særegen for akkurat din pedagog.

 

Hva kan du forvente deg av en jazzklasse? Klassen begynner med oppvarming og teknikkarbeid i faste øvelser som gjennomføres «i senter»; altså av alle elevene til samme tid, vendt mot speilet. Deretter jobber vi med innlæring av ulike trinnkombinasjoner, hopp og turns «over gulvet»; danserne beveger seg over gulvet i par slik at vi kan bruke mer plass og pedagogen får god tid til å observere og veilede hver enkelt elev. Til slutt jobber vi med en lengre kombinasjon/dans som vi jobber med over flere uker.

I tillegg til arbeid med grunnteknikk; f.eks god kroppsholdning og balanse, koordinasjon, styrke og bevegelighet og innlæring av korrekt bruk av armer og bein, så er det en del elementer som er spesielt viktige i jazz. Vi jobber med å tilpasse bevegelsene til musikken ved å bruke «attacker» (kraftfulle, brå bevegelser) i kontrast til langsomme, uthalte bevegelser, vi jobber med «isolasjoner» (å få full kontroll over hver eneste bevegelsesmulighet i rygg, skuldre, hode og hofter) og vi fokuserer mye på rytme og spesifikke jazztrinn.

Hva er målet med jazzklassen? I tillegg til at alle elever skal få innarbeidet både grunnteknikk og spesifikk jazzteknikk som beskrevet over ønsker vi at du som elev skal lære deg å uttrykke et mangfold av jazzstiler fra de rå og kraftfulle, de mer sensuelle og elegante og til de raske og energiske. Du skal øve deg på å lytte til musikken og tolke den gjennom bevegelsene dine. Vi jobber aktivt for å ha en klasse med god stemning og positiv energi hvor vi hjelper og heier på hverandre og hvor alle lytter til og lærer av både pedagogens veiledning og medelevers innspill. Det er alltid rom for å gjøre feil og stille spørsmål. Og sist, men ikke minst; I jazzklassen skal du få uttrykke din danseglede og utvikle ditt helt egne danseuttrykk.

 

Kleskode: Jazzsko, body/ singlett , jazzbukse / tights eller danseshorts. Ta med hårstrikk.

Tanja Hellan

Tanja har sin utdannelse fra Yrkesutbildningen ved Ballettakademien i Gøteborg – fokus på jazz og moderne med bachelor i utøvende dans. Hun har danset ved Step by Step fra hun var 3 år til hun startet sin utdannelse. Hun har et stort regi-ansvar ved våre danseshow i Olavshallen. Hos oss underviser hun i Contemporary jazz, Lyrisk Jazz og Jazz. Har vært pedagog på Step by Step siden høsten 2012.

Marita Mesloe Skaiaa

Utdannet ved Ballettpedagogutdanningen ved Høgskolen i Bodø, med bachelor som ballettpedagog, i tillegg til ett års utdypning i utøvende dans ved Dance New Amsterdam (DNA), New York. Hun jobber også ved danselinja ved Ole Vig VHS, Stjørdal, hvor hun hovedsakelig underviser i jazz og koreografi. Hos oss underviser hun i barneballett, klassisk ballett, jazz og lyrisk jazz.Har vært pedagog på Step by Step siden høsten 2006

May Stene Fossheim

May er utdannet ved Den Norske Balletthøyskole (nå Norges Dansehøyskole) med en bachelorgrad i moderne/samtidsdans samt pedagogikk. Videre har hun en Master of Arts in Dance Studies fra NTNU. Nå underviser hun i småbarnsballett, barneballett, jazz, klassisk og moderne.
Har vært pedagog på Step by Step siden høsten 2009.

Marte Aagesen

Marthe har sin utdannelse fra Spin Off Forstudium i Dans og yrkesutbildningen ved Balettakademien i Stockholm. I 2014 var hun med å starte dansekollektivet Erling Ero, som har gjort større og mindre forestillinger rundt om i Sverige. Som frilanser jobber hun med egne prosjekter, både som koreograf og danser. Underviser i småbarnsballett, barneballett, klassisk, jazz og lyrisk jazz på Step by Step

Har vært instruktør siden høsten 2017.